Vind hier uw antwoord op veelgestelde vragen

Veel gestelde vragen

SEH heeft de antwoorden op veel gestelde vragen voor u op een rij gezet. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.

Op werkdagen kunt u ons tussen 9:00 en 12:30 uur en tussen 13.30 en 16.00 uur bereiken op het telefoonnummer
(020) 428 95 73.

  • Algemene zaken
    • Hoeveel bedraagt de jaarlijkse contributie van de SEH?

      Om opgenomen te worden in het register van de Stichting Erkend Hypotheekadviseur en te profiteren van de voordelen die de SEH u biedt, betaalt u contributie. Het bestuur van de SEH stelt jaarlijks de contributie voor een kalenderjaar vast. Voor 2018 bedraagt deze €110. Wordt u na 1 juli Erkend? Dan betaalt u de helft van de contributie.

       

       Contributie 2018 geheel  € 110
       Contributie 2018 50% (01-07 t/m 31-12)  € 55

      Let op: Indien de contributiefactuur niet binnen de gestelde termijn wordt voldaan, wordt u uitgeschreven als Erkend adviseur. Het contributiebedrag blijft u echter wel verschuldigd.

      U dient zich voor 31 december 2018 schriftelijk uit te schrijven door het invullen van een Verklaring van uitschrijving of door een e-mail te sturen naar info@seh.nl. Indien u zich gedurende het jaar uitschrijft, is er geen (gedeeltelijke) restitutie van de contributie mogelijk.

    • Zijn mijn persoonlijke gegevens goed beschermd?

      De SEH verstrekt uw persoonlijke gegevens nooit aan derden noch worden deze voor commerciële doeleinden beschikbaar gesteld.

      Uw gegevens zijn echter wel opgenomen in het register Erkend Financieel Adviseur, dat gepubliceerd wordt op de website www.seh.nl. Deze website is openbaar en voor iedereen toegankelijk.

      Om in uw persoonlijk dossier te komen, dient u altijd in te loggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Uw wachtwoord is uitsluitend bij u bekend.

    • Ik ben mijn inloggegevens van MijnSEH kwijt. Hoe vraag ik nieuwe aan?

      Om in te kunnen loggen op MijnSEH, hebt u een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig.

      De gebruikersnaam is het e-mailadres dat bekend is bij de Stichting Erkend Hypotheekadviseur. Het wachtwoord is strict persoonlijk. Het Bureau van de SEH kent uw wachtwoord niet.

      U vraagt een nieuw wachtwoord aan door uw gebruikersnaam (uw e-mailadres) in te vullen op de homepage van www.seh.nl en vervolgens te klikken op de link  'wachtwoord vergeten'. Hier vult u nogmaals uw gebruikersnaam (e-mailadres) in.

      U ontvangt dan binnen enkele minuten een nieuw wachtwoord in uw mailbox. Hiermee kunt u direct inloggen op MijnSEH.

    • Ik ben van werkgever veranderd. Waar/hoe kan ik dit wijzigen in mijn dossier?

      Indien u van werkgever verandert, kunt u dit wijzigen in uw persoonlijk dossier op MijnSEH.

      Volg de volgende stappen:

      1. Log in op MijnSEH via www.seh.nl
      2. Ga naar 'Mijn Gegevens'
      3. Ga naar 'Algemeen'
      4. Klik op de button 'Wijzigen Werkgever'
      5. Vul de naam van uw werkgever, de postcode en/of vestigingsplaats in en klik op zoeken.
      6. Klik de werkgever van uw keuze aan in de lijst. Deze wordt direct opgeslagen.

      Uw werkgever is nu gewijzigd in het register Erkend Financieel Adviseur.

      Staat uw nieuwe werkgever niet in de lijst?

      Indien uw werkgever niet in de lijst met werkgevers op MijnSEH staat, betekent dit dat hij nog niet bekend is bij de SEH. U dient uw werkgever eerst aan te melden bij de SEH.

      Hiervoor vult u het Aanmeldingsformulier Werkgever in. Stuur dit formulier vervolgens samen met een uittreksel van de Kamer van Koophandel naar de SEH. Een van de medewerkers van de SEH zorgt ervoor dat uw werkgever in de lijst op MijnSEH wordt opgenomen en de werkgever in het register wordt aangepast. Dit kan enige tijd duren.

      Beide documenten kunt u uploaden in uw persoonlijk dossier op MijnSEH. U kunt deze ook mailen naar info@seh.nl.

      Downloaden Aanmeldingsformulier
      Download het Aanmeldingsformulier Werkgever op www.seh.nl. Ga naar: Downloads en Promotie/Documentenbibliotheek / Erkenning / Aanmeldingsformulier Werkgever.

    • Ik wil mijn werkgever wijzigen in mijn dossier op MijnSEH, maar hij staat niet in de lijst met werkgevers. Wat moet ik doen?

      Indien uw werkgever niet in de lijst met werkgevers op MijnSEH staat, betekent dit dat hij nog niet bekend is bij de Stichting. U dient uw werkgever eerst aan te melden bij de SEH. Hiervoor vult u het Aanmeldingsformulier Werkgever in. Stuur dit formulier vervolgens samen met een uittreksel van de Kamer van Koophandel naar de SEH. Een van de medewerkers van de SEH zorgt ervoor dat uw werkgever in de lijst op MijnSEH wordt opgenomen en de werkgever in het register wordt aangepast. Dit kan enige tijd duren.Beide documenten kunt u uploaden in uw persoonlijk dossier op MijnSEH. U kunt deze ook mailen naar info@seh.nl.

       

      Downloaden Aanmeldingsformulier
      Download het Aanmeldingsformulier Werkgever in de Documentenbibliotheek op www.seh.nl. Ga naar: Downloads en Promotie/Documentenbibliotheek / Erkenning / Aanmeldingsformulier Werkgever.

    • Ik ben zelfstandig ondernemer / ZZP-er. Mijn bedrijfsnaam staat niet in de lijst met werkgevers op MijnSEH. Kan mijn bedrijfsnaam toch worden opgenomen in het register?

      Indien u zelfstandig ondernemer of ZZP-er bent, dient u uw bedrijf aan te melden bij de SEH. Hiervoor vult u het Aanmeldingsformulier Werkgever in. (U bent in dit geval uw eigen werkgever.) Stuur dit formulier vervolgens samen met een uittreksel van de Kamer van Koophandel naar de SEH. Een van de medewerkers van de SEH zorgt ervoor dat uw bedrijfsnaam in de lijst op MijnSEH wordt opgenomen en deze in het register Erkend Financieel Adviseur wordt opgenomen. De verwerking hiervan kan enige tijd in beslag nemen.Beide documenten kunt u uploaden in uw persoonlijk dossier op MijnSEH. U kunt deze ook mailen naar info@seh.nl.

       

      Downloaden Aanmeldingsformulier
      Download het Aanmeldingsformulier Werkgever op www.seh.nl.
      Ga naar: Download en Promotie/Documentenbibliotheek/Erkenning/Aanmeldingsformulier Werkgever.

    • Hoe kan ik een adreswijziging doorgeven?

      Uw adres kunt u zelf wijzigen door in te loggen in MijnSEH. Bij persoonlijke gegevens kunt u het adres wijzigen en opslaan.

    • Wat zijn de voordelen als ik me aansluit bij de SEH?

      U bent financieel adviseur en wilt uw kennis en kunde graag verdiepen en verbreden. Het keurmerk Erkend Financieel Adviseur is dan een waardevolle aanvulling voor u. Met deze erkenning bent u, in tegenstelling tot een Wft-adviseur, bewezen ervaren, deskundig en vaardig in het bieden van hoogwaardig financieel advies. U kijkt hierbij niet alleen naar de hypotheek, maar naar de volledige financiële situatie van uw klant. Zo bezit u naast het Wft-diploma Adviseur Hypothecair krediet ook het Wft-diploma Adviseur Consumptief krediet, bent u analytisch en behoudt u altijd het overzicht voor uw klant. Nadat u uw Opleiding Integraal Adviseren hebt afgerond, volgt u elk jaar SEH PE en wordt u door de SEH voortdurend geïnformeerd over wet- en regelgeving, fiscaliteiten en ontwikkelingen op uw vakgebied.

      De voordelen van uw erkenning
      De SEH hecht veel waarde aan een vakkundig en integer advies. Wij ondersteunen u hier dan ook graag bij. Dit doen we zowel vakinhoudelijk, promotioneel als administratief, zodat u uw klant zo goed mogelijk kunt adviseren over zijn financiële situatie.

      Vakinhoudelijk

      • Jaarlijkse SEH Permanente educatie
      • Maandelijkse vakinhoudelijke e-nieuwsbrief
      • 4 keer per jaar vakblad 'Erkend'
      • Workshops en themabijeenkomsten
      • @SEHNieuws via Twitter
      • Actieve SEH Linkedin groep
      • Jaarlijks SEH Congres

      Promotie
      Met het keurmerk Erkend Financieel Adviseur kunt u zich bij uw klanten profileren als deskundig adviseur. SEH biedt u ter ondersteuning een divers pakket aan promotionele middelen waarmee u uw klant kunt informeren over uw toegevoegde waarde als Erkend Financieel Adviseur en over de verschillende onderwerpen rondom woningfinanciering. Denk aan posters, folders, advertenties en teksten voor op uw website en sociale media. Indien u zich liever als hypotheekspecialist profileert, zijn er ook promotieartikelen beschikbaar voor de Erkend Hypotheekadviseur. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop.  

      Administratief
      De SEH neemt u administratieve rompslomp uit handen. Op uw persoonlijke pagina's op MijnSEH vindt u uw SEH PE-puntenregistratie, examenverleden en correspondentie in 1 oogopslag. Ook uw vakdiploma's en certificaten die niet tot de erkenningseisen behoren, kunt u uploaden. Zo creeërt u uw persoonlijke archief. 

    • Is er een verschil tussen het SEH diploma en de SEH Erkenning?

      Ja. Om SEH Erkend te worden, dient u aan een aantal Erkenningseisen te voldoen. Een geldig SEH diploma is één van deze eisen. U kunt dus een geldig SEH diploma bezitten zonder Erkend te zijn, maar u kunt niet Erkend zijn zonder een geldig SEH diploma te hebben.

    • Wat is de toegevoegde waarde van de Erkend Financieel Adviseur ten opzichte van de Wft Adviseur Hypothecair krediet?

      De Erkend Financieel Adviseur wordt jaarlijks getraind op het bieden van hoogwaardig en duurzaam integraal financieel advies en kan zijn klant eveneens ondersteunen met budgettering. De Erkend Financieel Adviseur is, naast het Wft diploma Adviseur Hypothecair krediet, ook in het bezit van het Wft diploma Adviseur Consumptief krediet. De Erkend Financieel Adviseur is analytisch en behoudt altijd het overzicht voor zijn klant. De Erkend Financieel Adviseur volgt elk jaar PE en wordt door de SEH goed geïnformeerd over wet- en regelgeving, fiscaliteiten en ontwikkelingen op zijn vakgebied.

       

      Hij of zij zet de persoonlijke situatie, toekomstwensen en financiële belangen van de klant centraal en streeft naar een langdurige relatie met de klant.

      Minister Dijsselbloem heeft aangegeven dat de Wft toetsing (zowel het initiële examen als het PE-examen) gericht is op de beginnende beroepsbeoefenaar. Het keurmerk Erkend Financieel Adviseur is bovenwettelijk. Om toe te kunnen treden tot het register Erkend Financieel Adviseur, dient u aan te tonen dat u een vakvolwassen beroepsbeoefenaar bent. Dit doet u op het moment van Erkenning middels een werkervaringverklaring en het volgen van de SEH opleiding. Zoals hierboven beschreven wordt u gedurende uw erkenning getraind en geinformeerd om uw vakvolwassenheid voortdurend te vergoten.

    • Is het Wft Diploma Adviseur Hypothecair krediet en Adviseur Consumptief krediet ook opgenomen in het Diploma Integraal Adviseren?

      Nee. Om deel te mogen nemen aan het Opleiding Integraal Adviseren dient u al in het bezit te zijn van een geldig Wft diploma Adviseur Hypothecair krediet en de adviesbevoegdheid op het gebied van Consumptief krediet. De verwachting is dat deze adviesbevoegdheid vanaf 1 april 2019 toegevoegd wordt aan het Wft diploma Adviseur Hypothecair Krediet. Daarop vooruitlopend eisen wij op dit moment geen Wft diploma Adviseur Consumptief Krediet.

       

       

    • Welke nieuwe Wft diploma’s worden straks geregistreerd in het persoonlijk dossier op MijnSEH?

      De SEH zal de Wft-diploma’s Adviseur Hypothecair krediet en Adviseur Consumptief krediet* en de bijbehorende Wft PE registreren. Deze diploma's zijn nodig om te voldoen aan de Erkenningseisen van de Erkend Financieel Adviseur. De SEH zal ook het periodiek Wft PE-examen registreren.

      * De kans is heel groot dat uw adviesbevoegdheid voor Consumptief Krediet vanaf 1 april 2019 wordt opgenomen in het diploma Adviseur Hypothecair Krediet. Wij adviseren u nog even te wachten met het behalen van uw Wft PE toets voor Consumptief Krediet.

    • Hoe kan ik mij laten uitschrijven als Erkend adviseur?

      U kunt zich uitschrijven als Erkend adviseur door voor 31 december de 'Verklaring van uitschrijving' te downloaden in de Documentenbibliotheek. (Downloads, Documentenbibliotheek, Erkenning). Het formulier vult u volledig in, ondertekent u en stuurt u op naar de SEH.

      Uitschrijving vindt plaats aan het eind van het jaar. Eerder uitschrijven is mogelijk, wanneer u dit wenst. De contributie loopt door tot het einde van het kalenderjaar waarin u opzegt. Er vindt nooit restitutie plaats van de door u betaalde contributie.

      Na uitschrijving ontvangt u een (automatische) bevestiging.

       

       

  • Financieel
    • Hoeveel bedraagt de jaarlijkse contributie van de SEH?

      Om opgenomen te worden in het register van de Stichting Erkend Hypotheekadviseur en te profiteren van de voordelen die de SEH u biedt, betaalt u contributie. Het bestuur van de SEH stelt jaarlijks de contributie voor een kalenderjaar vast. Voor 2018 bedraagt deze €110. Wordt u na 1 juli Erkend? Dan betaalt u de helft van de contributie.

       

       Contributie 2018 geheel  € 110
       Contributie 2018 50% (01-07 t/m 31-12)  € 55

      Let op: Indien de contributiefactuur niet binnen de gestelde termijn wordt voldaan, wordt u uitgeschreven als Erkend adviseur. Het contributiebedrag blijft u echter wel verschuldigd.

      U dient zich voor 31 december 2018 schriftelijk uit te schrijven door het invullen van een Verklaring van uitschrijving of door een e-mail te sturen naar info@seh.nl. Indien u zich gedurende het jaar uitschrijft, is er geen (gedeeltelijke) restitutie van de contributie mogelijk.

    • Ik ben in de loop van het jaar uitgeschreven en ik ontvang wel een factuur. Klopt dit?

      Dat is inderdaad mogelijk. De SEH contributie bedraagt €110 per kalenderjaar. U dient zich voor 1 januari van het betreffende kalenderjaar uit te schrijven.

      Indien u uw factuur hebt betaald, maar in de loop van het jaar wordt uitgeschreven omdat u niet (meer) voldoet aan een van de Erkenningseisen die de SEH stelt, zal geen restitutie plaats vinden van uw contributie.

    • Ik ben in de loop van dit jaar Erkend, hoe hoog is mijn contributie?

      Vanaf het moment dat u Erkend bent, betaalt u contributie. Indien het moment van Erkenning in de tweede helft van het jaar plaatsvindt, betaalt u de helft van het jaarbedrag.

      Zie onderstaand overzicht:
      Erkend tusen 1 januari 30 juni: €110
      Erkend tussen 1 juli en 31 december:  €55

    • Wie is verantwoordelijk voor de contributie; mijn werkgever of ik?

      De Erkend Financieel Adviseur is verantwoordelijk voor de contributie en heeft hiervoor ook getekend op het moment van inschrijving. Natuurlijk kunt u met uw werkgever andere afspraken maken, maar uiteindelijk blijft u als Erkend Financieel Adviseur zelf verantwoordelijk voor het contributiebedrag indien uw werkgever in gebreke blijft.

    • Zijn er extra kosten verbonden aan het gebruik van het keurmerk Erkend Hypotheekadviseur naast de titel Erkend Financieel Adviseur?

      Nee, er zijn geen extra kosten verbonden aan het gebruik van beide keurmerken. U kunt gebruik maken van deze mogelijkheid tot 1 januari 2020. De jaarlijkse bijdrage van de SEH wordt jaarlijks door het bestuur vastgesteld. In 2017 bedraagt de contributie €110 per jaar.

  • Erkenning
    • Wat zijn de voordelen als ik me aansluit bij de SEH?

      U bent financieel adviseur en wilt uw kennis en kunde graag verdiepen en verbreden. Het keurmerk Erkend Financieel Adviseur is dan een waardevolle aanvulling voor u. Met deze erkenning bent u, in tegenstelling tot een Wft-adviseur, bewezen ervaren, deskundig en vaardig in het bieden van hoogwaardig financieel advies. U kijkt hierbij niet alleen naar de hypotheek, maar naar de volledige financiële situatie van uw klant. Zo bezit u naast het Wft-diploma Adviseur Hypothecair krediet ook het Wft-diploma Adviseur Consumptief krediet, bent u analytisch en behoudt u altijd het overzicht voor uw klant. Nadat u uw Opleiding Integraal Adviseren hebt afgerond, volgt u elk jaar SEH PE en wordt u door de SEH voortdurend geïnformeerd over wet- en regelgeving, fiscaliteiten en ontwikkelingen op uw vakgebied.

      De voordelen van uw erkenning
      De SEH hecht veel waarde aan een vakkundig en integer advies. Wij ondersteunen u hier dan ook graag bij. Dit doen we zowel vakinhoudelijk, promotioneel als administratief, zodat u uw klant zo goed mogelijk kunt adviseren over zijn financiële situatie.

      Vakinhoudelijk

      • Jaarlijkse SEH Permanente educatie
      • Maandelijkse vakinhoudelijke e-nieuwsbrief
      • 4 keer per jaar vakblad 'Erkend'
      • Workshops en themabijeenkomsten
      • @SEHNieuws via Twitter
      • Actieve SEH Linkedin groep
      • Jaarlijks SEH Congres

      Promotie
      Met het keurmerk Erkend Financieel Adviseur kunt u zich bij uw klanten profileren als deskundig adviseur. SEH biedt u ter ondersteuning een divers pakket aan promotionele middelen waarmee u uw klant kunt informeren over uw toegevoegde waarde als Erkend Financieel Adviseur en over de verschillende onderwerpen rondom woningfinanciering. Denk aan posters, folders, advertenties en teksten voor op uw website en sociale media. Indien u zich liever als hypotheekspecialist profileert, zijn er ook promotieartikelen beschikbaar voor de Erkend Hypotheekadviseur. Bekijk het volledige aanbod in onze webshop.  

      Administratief
      De SEH neemt u administratieve rompslomp uit handen. Op uw persoonlijke pagina's op MijnSEH vindt u uw SEH PE-puntenregistratie, examenverleden en correspondentie in 1 oogopslag. Ook uw vakdiploma's en certificaten die niet tot de erkenningseisen behoren, kunt u uploaden. Zo creeërt u uw persoonlijke archief. 

    • Ik wil graag Erkend Financieel Adviseur worden. Hoe vraag ik mijn Erkenning aan?

      Om Erkend Financieel Adviseur te worden, dient u de Opleiding Integraal Adviseren te volgen en een assessment af te leggen. Om toegelaten te worden tot de opleiding dient u aan te tonen dat u aan de toelatingseisen voldoet.De procedure is als volgt:1. RegistratieU registreert zich bij de SEH op www.seh.nl.  Nadat u zich hebt geregistreerd op seh.nl, ontvangt u een e-mail met een werkgeversverklering. De ondertekende werkgeversverklaring stuurt u samen met onderstaande diploma's per e-mail naar erkenning@seh.nl onder vermelding van ‘Toelating SEH Opleiding Integraal Adviseren’.

       

      Toelatingseisen Opleiding Integraal Adviseren
      Om meer profijt te hebben van uw opleiding, is het belangrijk dat de deelnemers min of meer hetzelfde kennisniveau hebben bij aanvang van de cursus. Daarom dient u voordat u zich kunt inschrijven voor de SEH Opleiding Integraal Adviseren te voldoen aan de onderstaande erkenningseisen:

      • Geldig Wft-diploma Adviseur Hypothecair krediet (bestaat uit de modulen Wft Basis, Wft Vermogen en Wft Hypothecair krediet);
      • Geldig Wft-diploma Adviseur Consumptief krediet;
      • U dient te voldoen aan de hieronder beschreven ervaringseis.

      Ervaringseis
      U dient direct voor aanvang van de opleiding, ten minste gedurende een aaneengesloten periode van een jaar, de helft van de tijd klanten te hebben geadviseerd over hun financiële positie. Dat wil zeggen over woningfinanciering, inkomensrisico’s of vermogen of een combinatie van die onderwerpen. Indien producten worden geadviseerd, denkt u dan aan consumptieve en hypothecaire kredieten, bankspaarproducten met of zonder beleggingscomponent, beleggingsrekeningen, levensverzekeringen zoals beleggingsverzekeringen, traditionele gemengde verzekeringen, losse overlijdensrisicoverzekeringen, lijfrenteverzekeringen, erfrenteverzekeringen en specifieke betalingsbeschermers. De ervaringseis toont u aan door middel van een werkgeversverklaring.

      2. Beoordeling aanvraag
      SEH beoordeelt uw diploma's en werkervaringsverklaring en geeft een verklaring af dat u kunt deelnemen aan de opleiding Integraal Adviseren bij een van de opleidingsorganisaties die u vindt op de website www.seh.nl

      3. SEH Opleiding en assessment Integraal Adviseren
      U volgt de opleiding en behaalt het examen.

      4. Aanvraag Erkenning
      Nadat u geslaagd bent voor het assessment, vraagt u uw Erkenning aan via www.seh.nl. U gaat hiervoor naar uw persoonlijk dossier op MijnSEH. Hier vindt u de link 'Erkenning aanvragen'. Volg hier de aanwijzingen. U ontvangt vervolgens per e-mail een Verklaring van inschrijving. deze dient u te ondertekenen en weer te uploaden in uw persoonlijk dossier. 

      5. Erkenning
      U ontvangt van SEH per e-mail de bevestiging van uw Erkenning. Nadat u uw contributiefactuur hebt betaald, ontvangt u het erkenningscertificaat op uw privé adres.

    • Kan ik me nog laten Erkennen als Erkend Hypotheekadviseur?

      Vanaf 1 januari 2014 wordt er geen Erkend Hypotheekadviseurs meer Erkend, uitsluitend Erkend Financieel adviseurs die aan de Erkenningseisen van de SEH voldoen. Wel is er een overgangstermijn bepaald door het bestuur van SEH tot 2020. In deze periode kunt u naar eigen inzicht het keurmerk Erkend Financieel Adviseur en/of het keurmerk Erkend Hypotheekadviseur gebruiken.

    • Ik ben als ‘Erkend op termijn’ geregistreerd bij de SEH. Kan ik dit blijven?

      Indien u niet voldoet aan alle Erkenningseisen bent u 'Erkend op termijn' of 'Geregistreerd'. In het voorjaar van 2017 komt deze status te vervallen. SEH zal (per e-mail) contact met u opnemen om te bekijken of er mogelijkheden voor u zijn om Erkend Financieel Adviseur te worden. Indien dit niet het geval is, zal u worden uitgeschreven.

    • Wat is de opzegtermijn voor het beëindigen van mijn Erkenning?

      Indien u hebt besloten afstand te doen van uw Erkenning, kunt u zich voor 31 december van het lopende jaar uitschrijven als Erkend Financieel Adviseur door een Verklaring van uitschrijving te mailen naar info(at)seh.nl. Wij stellen het op prijs als u de reden van uw besluit toelicht.

      U betaalt contributie per kalenderjaar. Vanaf 1 januari bent u dus contributieplichtig tot het einde van dat jaar. Er wordt geen (gedeeltelijke) restitutie verleend indien u gedurende het jaar uw Erkenning beëindigt.

      U ontvangt een automatische bevestiging van uw uitschrijving.

    • Ik heb ook een NVHP-registratie. Hoe behaal ik zo efficiënt mogelijk mijn PE punten?

      Voor de SEH dient u te voldoen aan 4 (dagdelen) Masterclasses van de NVHP. Deze keuze is niet helemaal vrij; 2 dagdelen dienen uit het onderstaande rijtje te komen:

      • Toekomstvoorzieningen Ondernemers
      • Toekomstvoorzieningen Particulier
      • Estateplanning
      • Eigen woning en het scheidingsproces
      • Fiscale knelpunten en het scheidingsproces
      • Huwelijksvermogensrecht
      • Overeenkomstrecht en eigen woning
      • Hypotheekmaster in een dag (=2 dagdelen)

       

      De overige twee dagdelen mogen eveneens uit dit rijtje komen, maar kunnen ook gekozen worden uit rest van het NVHP-programma.

    • Wat zijn de gevolgen als ik mijn SEH PE niet volg?

      Voor de SEH PE geldt dat als u in een jaar de PE niet volgt uw SEH Erkenning vervalt. Het is niet mogelijk om de SEH PE later alsnog te volgen. Wilt u weer Erkend worden, dan dient u contact op te nemen met het bureau van de SEH.

       

      Telefoonnummer (020) 428 95 73 of per e-mail info@seh.nl.

  • SEH opleiding en examen Integraal Adviseren
    • Is het Wft Diploma Adviseur Hypothecair krediet en Adviseur Consumptief krediet ook opgenomen in het Diploma Integraal Adviseren?

      Nee. Om deel te mogen nemen aan het Opleiding Integraal Adviseren dient u al in het bezit te zijn van een geldig Wft diploma Adviseur Hypothecair krediet en de adviesbevoegdheid op het gebied van Consumptief krediet. De verwachting is dat deze adviesbevoegdheid vanaf 1 april 2019 toegevoegd wordt aan het Wft diploma Adviseur Hypothecair Krediet. Daarop vooruitlopend eisen wij op dit moment geen Wft diploma Adviseur Consumptief Krediet.

       

       

    • Is vrijstelling voor (een deel van) het SEH-examen mogelijk?

      Nee, dat is niet mogelijk.

      De driedaagse SEH Opleiding Integraal Adviseren wordt geëxamineerd middels een assessment. Hierbij ligt het accent op vaardigheden en competenties. Het assessment is een gesprek van drie kwartier met twee assessoren waarin verschillende onderwerpen en gespreksvormen aan de orde komen.
      Voor het SEH-examen wordt dan ook nooit een vrijstelling gegeven, ongeacht de vooropleiding. Ook vrijstelling voor een deel van het examen is niet mogelijk. Het examen wordt altijd integraal afgenomen.

    • Kan ik bezwaar maken tegen examenvragen onder verwijzing naar het studiemateriaal?

      U kunt geen bezwaar indienen tegen examenvragen onder verwijzing naar het studiemateriaal. De SEH stelt de leerdoelen vast. Opleidingsinstituten ontwikkelen het lesmateriaal onder eigen verantwoordelijkheid. U bent eindverantwoordelijk voor de actualiteit van de lesstof.

    • Kan ik de examendatum wijzigen?

      Annuleren is na inschrijving niet meer mogelijk, aangezien het examen direct na de opleiding is ingepland. In overleg is het wel mogelijk om op een ander tijdstip examen te doen. U kunt dan per e-mail contact opnemen met SEH via info@seh.nl.

    • Kan ik de examenboeking annuleren?

      De driedaagse SEH Opleiding Integraal Adviseren wordt geëxamineerd door een assessment. Annuleren is na inschrijving niet meer mogelijk, aangezien het examen direct na de opleiding is ingepland. In overleg is het wel mogelijk om op een ander tijdstip examen te doen.

    • Wat is het juiste studiemateriaal voor het SEH-examen?

      Op basis van de SEH-eisen ontwikkelt het opleidingsinstituut van uw keuze het studiemateriaal. Neem contact op met de betreffende opleidingsorganisatie. Zij kunnen u hierover informeren.

    • Welk diploma is gelijkgesteld aan het diploma Integraal Adviseren?

      Er zijn geen diploma's gelijkgesteld aan het SEH-diploma Integraal Adviseren.

    • Wat is de werkervaringseis om te kunnen deelnemen aan de Opleiding Integraal Adviseren?

      U dient direct voor aanvang van de opleiding, ten minste gedurende een aaneengesloten periode van een jaar, de helft van de tijd klanten te hebben geadviseerd over hun financiële positie. Dat wil zeggen over woningfinanciering, inkomensrisico’s of vermogen of een combinatie van die onderwerpen. Indien producten worden geadviseerd, denkt u dan aan consumptieve en hypothecaire kredieten, bankspaarproducten met of zonder beleggingscomponent, beleggingsrekeningen, levensverzekeringen zoals beleggingsverzekeringen, traditionele gemengde verzekeringen, losse overlijdensrisicoverzekeringen, lijfrenteverzekeringen, erfrenteverzekeringen en specifieke betalingsbeschermers. De ervaringseis toont u aan door middel van een werkgeversverklaring.

  • Permanente Educatie
    • Waarom moet 12 punten behalen bij de SEH PE?

      Een punt komt overeen met 1 studie-uur. Voor de Wft PE hoeft een adviseur met alleen een Wft Diploma Adviseur Hypothecair krediet, vanaf 2019, slechts één toets per 3 jaar af te leggen. (Naast het bijhouden van fiscale en juridische wetgeving, PA)

      De SEH vindt het belangrijk (en u als aangesloten adviseur blijkbaar ook), dat u ieder jaar aandacht besteed aan uw vakbekwaamheid en heeft dit gesteld op minimaal 12 uur per jaar.

    • Ik heb ook een FFP-registatie. Hoe behaal ik zo efficiënt mogelijk mijn PE punten?

      Algemeen:

      Voor de SEH geldt: er zijn A- en B-punten. U dient in totaal 12 punten (komt overeen met 12 uren) te behalen, waarvan er minimaal 6 A moeten zijn. Als u FFP-gecertificeerd bent en u voldoet aan het eind van dit jaar aan de FFP-verplichting, ontvangt u t.z.t. al de 6B-punten. Het is dus van belang om in combinatie met FFP ook de 6 SEH A-punten te behalen. Overigens als u dit jaar meer dan 6 B-punten zou halen is dit niet overbodig: maximaal 6 punten mogen worden meegenomen naar 2019.

       

      Goedgekeurde combinaties:

      • Offermans en van Gemert https://offermansvangemert.nl/ffp-pe-2018-2019/  geven twee trainingen die 4 K&A (FFP Kennis & Actualiteit) punten opleveren en eveneens 3 SEH A punten: Actualiteiten nieuwe Huwelijksvermogensrecht en Toekomstvoorzieningen.

        

        

      • Hoffelijk Financieel ontwikkelde een drietal programma’s die 3A en 3 B-punten opleveren voor SEH en ook voor de FFP punten opleveren (Praktijktoepassing). 


      • Bij Impact https://www.impact.nu/opleidingen kunt u het combinatieprogramma Actualiteiten KEW en Eigenwoningschuld volgen; 6 A-punten voor de SEH en 4 K&A punten voor FFP. Impact biedt ook het combinatieprogramma Zakelijk inkomen bepalen voor de hypotheek aan; 6 B-punten voor de SEH en 4 K&A punten voor de FFP-PE).



    • Ik heb ook een FFP- en een NVHP-registratie, mag ik de PE die ik hiervoor doe, ”optellen”?

      Ja, dit mag. Mits u voldoet aan 12 SEH PE punten, waarvan minimaal 6 een ’A’ kwalificatie hebben.

      Voorbeeld 1. Voor de NVHP-registratie moet u per jaar 3 masterclasses volgen. Deze doet u en u zorgt ervoor dat deze samen aan 6 A en 3 B-punten voldoen. De nog ontbrekende 3 punten kunt u halen uit de verplichting voor uw FFP-registratie. Hiervoor ontvangt u op basis van alles wat u voor de FFP moet volgen sowieso al 6 B-punten.

      Voorbeeld 2. U volgt de NVHP 3 dagdelen met een B-registratie (totaal 9B-punten). Daarnaast volgt u bij de FFP een (ook door de SEH goedgekeurd) programma in de categorie Kennis en Actualiteit, een actualiteitenprogramma door derden, met 6 A-punten. Dan voldoet u voor de SEH ook.

    • Ik heb ook een NVHP-registratie. Hoe behaal ik zo efficiënt mogelijk mijn PE punten?

      Voor de SEH dient u te voldoen aan 4 (dagdelen) Masterclasses van de NVHP. Deze keuze is niet helemaal vrij; 2 dagdelen dienen uit het onderstaande rijtje te komen:

      • Toekomstvoorzieningen Ondernemers
      • Toekomstvoorzieningen Particulier
      • Estateplanning
      • Eigen woning en het scheidingsproces
      • Fiscale knelpunten en het scheidingsproces
      • Huwelijksvermogensrecht
      • Overeenkomstrecht en eigen woning
      • Hypotheekmaster in een dag (=2 dagdelen)

       

      De overige twee dagdelen mogen eveneens uit dit rijtje komen, maar kunnen ook gekozen worden uit rest van het NVHP-programma.

    • Waarom moeten er minimaal 6A-punten per jaar worden behaald om te voldoen aan de SEH PE?

      6A-punten komen overeen met 1 trainingsdag of 2 trainingsdagdelen. Deze trainingen moeten voldoen aan deze drie eisen:

      • Het onderwerp van de training is door de SEH voorgeschreven. U hebt echter wel keuze uit een aantal onderwerpen;
      • Het is altijd een klassikale bijeenkomst. De SEH vindt persoonlijk contact en uitwisseling met collega’s over het vak van financieel adviseur belangrijk;
      • De groep is niet groter dan 20.


    • Hoe kan ik voldoen aan de Wft PE-eisen?

      De beroepskwalificatie(s) (Adviseur Hypothecair krediet en Adviseur Consumptief krediet*) moeten door alle financieel adviseurs worden onderhouden. Met het behalen van (een) PE-examen(s) toont u eenmaal per PE-periode aan dat u kennis hebt van de ontwikkelingen in de markt en dat u deze ontwikkelingen kan toepassen.

      Hebt u voor het einde van een PE-periode het/de benodigde PE-examen(s) niet behaald, dan mag u niet meer adviseren, totdat u weer aan kan tonen vakbekwaam te zijn.

      De examenvragen in de PE-examens gaan over ontwikkelingen die binnen een tijdsbestek van één jaar voor de peildatum van 1 januari hebben plaatsgevonden of die nog steeds relevant zijn. De PE-examens van 2018 zullen met ingang van 1 april 2018 de ontwikkelingen bevatten die ingaan of bekend zijn op 1 januari 2018, aangevuld met de nog steeds relevante ontwikkelingen die ingegaan zijn of bekend waren op 1 januari 2017 en 2016, enzovoort.

      * De kans is heel groot dat uw adviesbevoegdheid voor Consumptief Krediet vanaf 1 april 2019 wordt opgenomen in het diploma Adviseur Hypothecair Krediet. Wij adviseren u nog even te wachten met het behalen van uw Wft PE toets voor Consumptief Krediet.


      De komende 3 PE-perioden zijn bekend:

      PE-periode 1
      1 april 2017 t/m 31 maart 2019

      PE-periode 2
      1 april 2019 t/m 31 maart 2022

      PE-periode 3
      1 april 2022 t/m 31 maart 2025

      Permanent actueel vakbekwaam
      De Wft-diplomaplicht geldt voor financieel adviseurs. Daarnaast geldt zowel voor adviseurs als voor klantmedewerkers de verplichting om “permanent actueel vakbekwaam” te zijn. Klantmedewerkers zijn medewerkers binnen een financiële onderneming die inhoudelijk contact met klanten hebben. De verplichting om permanent actueel vakbekwaam te zijn, is een open norm. Een onderneming mag zelf bepalen hoe zij die norm invult. Op de website van AFM leest u meer over permanent actueel vakbekwaam.


      Bron: www.cdfd.nl

    • Hoe loopt het PE-jaar van SEH en Wft?

      PE-jaar SEH
      Het PE jaar 2018 van de SEH loopt van 1 januari tot en met 31 december 2018.

      PE-periode Wft
      De 'nieuwe' Wft PE-periode loopt van 1 april 2017 t/m 31 maart 2019. Voor 31 maart 2019 dient u de PE-examens te behalen voor de Wft-diploma's die u in uw bezit heeft. Voor uw SEH-Erkenning zijn de PE-examens van de diploma's Adviseur Hypothecair krediet en Adviseur consumptief krediet van belang.

      Let op! Dit zijn twee losse toetsen. Het Wft PE-examen hypothecair krediet geeft GEEN vrijstelling voor het Wft PE-examen voor consumptief krediet.

    • Wat is Permanente Educatie (PE)?

      PE is de afkorting van Permanente Educatie. Dit betkeent dat u regelmatig activiteiten te ontplooien om uw vakbekwaamheid te behouden.

      Om in de financiële dienstverlening uw behaalde diploma(‘s) geldig te houden, moet u voldoen aan de wettelijke Permanente Educatie (PE). Daarnaast volgt u SEH PE om uw SEH Erkenning te behouden.

      Wft PE
      Deze PE bestaat uit PE en PA (Permanent Actueel). PE wordt in de eerste PE periode van 1 april 2017 t/m 31 maart 2019 getoetst door een examenbureau. Het toetsmoment bepaalt u zelf. Na 2019 geldt een Wft PE-periode van 3 jaar.

      SEH PE
      SEH PE is een jaarlijks terugkerend PE-programma dat focust op een combinatie van vaardigheden en kennis. Er wordt aandacht besteed aan de samenhang tussen de verschillende financiele onderwerpen. Door deze verplichte bijscholing blijft u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen van uw vakgebied. Voor de registratie van de gevolgde PE, spreekt men vaak van PE-punten. Indien u de PE niet volgt, verliest uw SEH Erkenning zijn geldigheid.

    • Wat zijn de gevolgen als ik mijn SEH PE niet volg?

      Voor de SEH PE geldt dat als u in een jaar de PE niet volgt uw SEH Erkenning vervalt. Het is niet mogelijk om de SEH PE later alsnog te volgen. Wilt u weer Erkend worden, dan dient u contact op te nemen met het bureau van de SEH.

       

      Telefoonnummer (020) 428 95 73 of per e-mail info@seh.nl.

    • Hoe weet ik wanneer mijn SEH PE verplichting start?

      In het jaar dat u het SEH-diploma Integraal Adviseren behaalt, bent u vrijgesteld van SEH PE. Uw SEH PE verplichting start het daaropvolgende jaar.

    • Kan ik vrijstelling krijgen voor het volgen van de SEH PE?

      In principe is het niet mogelijk om vrijstelling te verkrijgen. Indien u echter het grootste deel van het jaar ziek bent geweest en u kunt dit onderbouwen door een verklaring van een arts, kunt u contact opnemen met de SEH. Een verklaring van een arts dient op origineel briefpapier afgedrukt te zijn en persoonlijk door de arts ondertekend.

      Er is wel een mogelijkheid om op basis van gelijkstelling vrijgesteld te worden van SEH PE. Een lijst met gelijkgestelde programma's en opleidingen vindt u op de website.

    • Kan ik mijn SEH PE punten halen zonder een training te volgen?

      Nee dit kan niet. U behaalt uw PE punten als u actief aanwezig bent op de training.

    • Kan ik teveel behaalde PE-punten meenemen naar volgend jaar?

      Wanneer u in enig jaar meer dan 12 uur aan PE-activiteiten besteed, kunt u het meerdere aantal uur meenemen naar het daaropvolgende jaar met een maximum van 6 uur. Dit geldt zowel voor activiteiten uit categorie A en B. Omdat u elk jaar verplicht 6 uur SEH PE in categorie A moet volgen, zullen deze uren in het volgende jaar wel geregistreerd worden als categorie B-punten. Dit kan gunstig zijn als u in het volgende jaar Wft PE moet doen.

  • Wft en Wft PE
    • Hoe loopt het PE-jaar van SEH en Wft?

      PE-jaar SEH
      Het PE jaar 2018 van de SEH loopt van 1 januari tot en met 31 december 2018.

      PE-periode Wft
      De 'nieuwe' Wft PE-periode loopt van 1 april 2017 t/m 31 maart 2019. Voor 31 maart 2019 dient u de PE-examens te behalen voor de Wft-diploma's die u in uw bezit heeft. Voor uw SEH-Erkenning zijn de PE-examens van de diploma's Adviseur Hypothecair krediet en Adviseur consumptief krediet van belang.

      Let op! Dit zijn twee losse toetsen. Het Wft PE-examen hypothecair krediet geeft GEEN vrijstelling voor het Wft PE-examen voor consumptief krediet.

    • Wat is Permanente Educatie (PE)?

      PE is de afkorting van Permanente Educatie. Dit betkeent dat u regelmatig activiteiten te ontplooien om uw vakbekwaamheid te behouden.

      Om in de financiële dienstverlening uw behaalde diploma(‘s) geldig te houden, moet u voldoen aan de wettelijke Permanente Educatie (PE). Daarnaast volgt u SEH PE om uw SEH Erkenning te behouden.

      Wft PE
      Deze PE bestaat uit PE en PA (Permanent Actueel). PE wordt in de eerste PE periode van 1 april 2017 t/m 31 maart 2019 getoetst door een examenbureau. Het toetsmoment bepaalt u zelf. Na 2019 geldt een Wft PE-periode van 3 jaar.

      SEH PE
      SEH PE is een jaarlijks terugkerend PE-programma dat focust op een combinatie van vaardigheden en kennis. Er wordt aandacht besteed aan de samenhang tussen de verschillende financiele onderwerpen. Door deze verplichte bijscholing blijft u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen van uw vakgebied. Voor de registratie van de gevolgde PE, spreekt men vaak van PE-punten. Indien u de PE niet volgt, verliest uw SEH Erkenning zijn geldigheid.

    • Waar kan ik terecht met vragen over de Wft en de Wft-vergunning?

      Hebt u vragen over de Wft en/of de Wft-vergunning? Kijkt u dan op de website van de Autoriteit Financiële Markten: www.afm.nl.

    • Wat zijn de consequenties als ik het Wft PE-examen niet behaal?

      Voor alle nieuwe Wft-diploma's, behaald voor 31 maart 2017, geldt dat u voor 31 maart 2019 per beroepskwalificatie het PE-examen moet hebben behaald. Voor uw SEH Erkenning betreft dit Adviseur Hypothecair krediet en Adviseur Consumptief krediet.

      Uw Wft-diploma's zijn daarna weer voor 3 jaar geldig, dus t/m 31 maart 2022.

    • Hoe weet ik wanneer mijn Wft PE verplichting begint?

      Voor alle nieuwe Wft-diploma's behaald VOOR 31 maart 2017 geldt, dat u voor 31 maart 2019 per beroepskwalificatie (Adviseur Hypothecair krediet en Adviseur consumptief krediet) het PE-examen moet hebben behaald. uw diploma is daarna voor 3 jaar geldig, dus voor 31 maart 2022.

      Voor alle nieuwe Wft-diploma's behaald NA 31 maart 2017 geldt, dat u voor 31 maart 2022 per beroepskwalificatie (Adviseur Hypothecair krediet en Adviseur consumptief krediet) het PE-examen moet hebben behaald. uw diploma is daarna voor 3 jaar geldig, dus voor 31 maart 2025.

      De komende 3 PE-perioden zijn bekend:

      PE-periode 1
      1 april 2017 t/m 31 maart 2019
      PE-periode 2
      1 april 2019 t/m 31 maart 2022
      PE-periode 3
      1 april 2022 t/m 31 maart 2025

      Bron: www.cdfd.nl

    • Kan ik mijn Wft PE punten halen zonder een training te volgen?

      Ja, dit kan. Indien u over de leerstof van het Wft PE-programma beschikt, kunt u deze door zelfstudie tot u nemen. U dient wel altijd het PE-examen af te leggen bij een door het CDFD geaccrediteerd examenbureau. Deze vindt u op www.cdfd.nl.

  • Communicatie en Promotie
    • Kan ik zowel het Erkend Financieel Adviseur als het Erkend Hypotheekadviseur-keurmerk/logo gebruiken?

      Ja, afhankelijk van het type klant en zijn/haar adviesvraag kunt er zelf voor kiezen om u te profileren als Erkend Hypotheekadviseur dan wel Erken Financieel Adviseur (EFA). U kunt in uw communicatie op bijvoorbeeld uw website of briefpapier ook beide logo’s plaatsen als u dat wenst. U blijft echter altijd EFA en voldoet aan de Erkenningseisen die daarbij horen.

    • Elke Erkend Financieel Adviseur (EFA) mag zich tot 2020 ook profileren als Erkend Hypotheekadviseur (EHA). Volgt de EHA andere PE dan de EFA?

      Nee, elke bij de SEH aangesloten adviseur is Erkend Financieel Adviseur. En volgt dus dezelfde SEH PE gericht op verbreding en verdieping van financieel advies waarbij de samenhang tussen de verschillende onderwerpen veel aandacht heeft. De profilering als Erkend Hypotheekadviseur is een keuze indien dat beter bij de adviesvraag van uw klant past.

    • Wat is het verschil tussen een Erkend Hypotheekadviseur en een Erkend Financieel Adviseur in de communicatie richting consument?

      Elke Erkend Hypotheekadviseur is ook Erkend Financieel Adviseur. Beide zijn ze even deskundig in woonhuisfinanciering. In de communicatie worden de verschillende middelen slechts aangepast voor zover het de naam en het logo betreft. Inhoudelijk is er geen verschil. Het is aan de adviseur op welke manier hij of zij zich naar zijn klant wil profileren.

      Op de website wordt aangegeven dat de EFA en EHA beide breed opgeleide hypotheekadviseurs zijn, maar dat de adviseur zich afhankelijk van zijn doelgroep als EHA of EFA kan presenteren. Als de adviseur zich richt op klanten met een hypotheekvraag kan hij zich Erkend Hypotheekadviseur noemen. Richt hij zich bijvoorbeeld op ZZP-ers die over het algemeen wat meeromvattende adviesvragen hebben, dan kan hij ervoor kiezen zich Erkend Financieel Adviseur te noemen.

    • Waarom is de Erkend Hypotheekadviseur niet herkenbaar in de zoekmachine op seh.nl?

      Iedere bij de SEH aangesloten adviseur is Erkend Financieel Adviseur (EFA). Het is de keuze van de adviseur of hij of zij zich ook als Erkend Hypotheekadviseur (EHA) wil profileren als hij het idee heeft dat dat beter bij zijn type klanten past. Er staat dan ook geen logo bij het zoekresultaat op www.seh.nl. Wel wordt het gebruik van beide logo’s toegelicht op de website en kunt u het EHA-logo downloaden in de Documentenbibliotheek.

    • Kan ik me in de zoekmachine ook als Erkend Hypotheekadviseur profileren?

      Nee. Iedere bij de SEH aangesloten adviseur is Erkend Financieel Adviseur (EFA). Er zal geen onderscheid tussen EHA of EFA worden gemaakt in de zoekmachine omdat de adviseur beide logo’s kan gebruiken, afhankelijk van het type klant en zijn/haar adviesvraag. Er staat dan ook geen logo bij het zoekresultaat op www.seh.nl. Wel wordt het gebruik van beide logo’s toegelicht op de website. De uitstraling van de website blijft EFA.

    • Is het mogelijk een Erkenningscertificaat Erkend Hypotheekadviseur te ontvangen?

      Gedurende de overgangsperiode ontvangt elke Erkend Financieel Adviseur naast een EFA Erkenningscertificaat ook een Erkenningscertificaat Erkend Hypotheekadviseur waarmee hij of zij zich indien gewenst kan profileren.

    • Tot wanneer mag ik de titel Erkend Hypotheekadviseur voeren?

      Het bestuur van SEH heeft besloten dat er een verlenging van de overgangstermijn geldt voor het gebruik van het keurmerk Erkend Hypotheekadviseur tot 1 januari 2020.

    • Vanaf welk moment mag ik me profileren bij mijn klant als Erkend Financieel Adviseur?

      U mag zich profileren als Erkend Financieel Adviseur vanaf het moment dat u een bevestiging hebt ontvangen van de SEH dat uw Erkenningsaanvraag is goed gekeurd. Dit moment vindt plaats nadat u de opleiding hebt afgerond en het SEH-examen Integraal Adviseren hebt behaald.

    • Bieden jullie ook promotiematerialen met het Erkend Hypotheekadviseur-logo?

      Ja, naast promotiemateriaal voor Erkend Financieel Adviseurs, zullen de diverse promotiematerialen zoals gevelborden, folders, posters en advertenties ook beschikbaar zijn met een Erkend Hypotheekadviseur-logo. De promotiematerialen zullen vanaf mei 2017 beschikbaar zijn. Er zullen echter geen vlaggen en pennen worden geproduceerd met het EHA-logo/EFA logo. Deze kunt u evt. zelf laten maken met het logo bij een leverancier naar keuze.

    • Wat doet de SEH om de naamsbekendheid van de Erkend Financieel Adviseur onder consumenten te stimuleren?

      SEH helpt u graag zich te profileren als Erkend adviseur. In de webshop op www.seh.nl vindt u diverse communicatiemiddelen om zich te profileren met uw Erkenning. Denk hierbij aan gevelborden, advertenties, banners en folders. U kunt veel van deze middelen personaliseren met uw eigen kantoor logo en NAW gegevens.

      U zorgt zelf voor het drukwerk en de mediaplaatsingen. SEH heeft helaas geen toereikend budget voor multimediale campagnes. 

    • Mag ik het Erkend Hypotheekadviseur logo op mijn briefpapier en website gebruiken naast het logo Erkend Financieel Adviseur?

      Vanaf januari 2017 zijn alle bij de SEH aangesloten adviseurs, die aan de erkenningseisen voldoen, Erkend Financieel Adviseur. De titel Erkend Hypotheekadviseur mag u echter nog tot 31 december 2019 gebruiken. Tot die datum kunt u dus ook beide logo’s op al uw communicatie uitingen plaatsen.

       U kunt het logo vervangen door het nieuwe Erkend Financieel Adviseur logo wanneer u aan alle erkenningseisen voldoet en in bent geschreven in het Register Erkend Financieel Adviseur. Dat betekent dat u in het bezit moet zijn van de nieuwe Wft diploma's Adviseur Hypothecair krediet en Adviseur Consumptief krediet hebt geüpload in uw persoonlijk dossier op MijnSEH.

    • Zijn er promotionele middelen beschikbaar over de toegevoegde waarde van de Erkend Financieel Adviseur?

      De SEH stelt informatieve en promotionele artikelen ter beschikking. Denk hierbij aan diverse folders ten behoeve van uw klant, advertenties en banners. Deze zijn te vinden in de webshop op http://www.seh.nl

      Hierbij vindt u ook een folder die specifiek over de toegevoegde waarde gaat die u als erkend adviseur aan uw klant te bieden hebt.

Disclaimer

Deze tekst is afkomstig van de website www.mijnerkendfinancieeladviseur.nl. De op de website getoonde informatie wordt door de Stichting Erkend Hypotheekadviseur(SEH) met zorg samengesteld. Wijzigingen kunnen door Stichting Erkend Hypotheekadviseur zonder voorafgaande mededeling worden aangebracht. Stichting Erkend Hypotheekadviseur aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor onjuistheden en onvolledigheden van de op de website van Stichting Erkend Hypotheekadviseur opgenomen informatie. Deze tekst is eigendom van de Stichting Erkend Hypotheekadviseur en wordt beschermd door het auteursrecht dan wel enig ander intellectueel eigendomsrecht. Het is verboden het materiaal van de website al dan niet in bewerkte vorm te kopiëren, te verveelvoudigen, door te sturen, te verspreiden, openbaar te maken of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden zonder schriftelijke toestemming van de SEH. Dit is een samenvatting. De volledige disclaimer vindt u op www.mijnerkendfinancieeladviseur.nl.